Η δράση της Ελληνικής Βασιλικής Αεροπορίας κατά το έτος 1943
Τον Σεπτέμβριο του 1943 η 13η ΜΕΒ αρχίζει την αντικατάσταση των Bisley με νέα, ικανότερα, αεροσκάφη αμερικανικής κατασκευής, τα Martin A-30 Baltimore Mk III (το 1944 θα αντικατασταθούν με τα Mk IV με τα οποία η μοίρα θα επιστρέψει στην Ελλάδα). Τρία από τα νέα αεροσκάφη θα πραγματοποιήσουν με επιτυχία την πρώτη τους αποστολή στην Κρήτη στις 14 Οκτωβρίου.  
Στις αρχές του 1943 η Ελληνική Βασιλική Αεροπορία διέθετε δύο μοίρες στη Μέση Ανατολή, την 13η Μοίρα Ελαφρού Βομβαρδισμού με αεροσκάφη πλέον Bristol Blenheim Mk V Bisley, τα οποία αντικατέστησαν τα Mk IV, και την 335 Μοίρα Διώξεως με αεροσκάφη Hawker Hurricane Mk IIb και αργότερα IIc. Η έντονη επιθυμία πολλών εκπαιδευμένων πιλότων, οι οποίοι ανήκαν στο δυναμικό της ΕΒΑ αλλά δεν κατείχαν οργανικές θέσεις στις δύο μοίρες, να συμμετέχουν στις επιχειρήσεις σε συνδυασμό με τις αυξημένες ανάγκες της RAF έπεισαν τον Φεβρουάριο του 1943 τη διοίκηση της τελευταίας να συναινέσει στη δημιουργία μιας τρίτης ελληνικής μοίρας, της 336 ΜΔ με αεροσκάφη επίσης Hawker Hurricane Mk IIb. Ο επιχειρησιακός χώρος ευθύνης των μοιρών, λόγω των επιτυχιών των συμμάχων στην Βόρεια Αφρική, διευρύνεται και σε τμήμα της κεντρικής Μεσογείου, αλλά η Κρήτη παραμένει ο βασικός χώρος δράσης των.  
Στις 23 Ιουλίου θα γίνει η πρώτη από κοινού επιχείρηση της 335 ΜΔ και της 336 ΜΔ πάνω από την κατεχόμενη από τους Γερμανούς Κρήτη. Στην επιχείρηση ΘΕΤΙΣ συμμετείχαν 17 συνολικά ελληνικά αεροσκάφη με σκοπό την προσβολή επιλεγμένων γερμανικών στόχων στο νησί. Η επιχείρηση ολοκληρώθηκε, οι στόχοι χτυπήθηκαν, τέσσερα, όμως, αεροσκάφη δεν επέστρεψαν στη βάση τους.  
Τον Σεπτέμβριο του 1943 η 13η ΜΕΒ αρχίζει την αντικατάσταση των Bisley με νέα, ικανότερα, αεροσκάφη αμερικανικής κατασκευής, τα Martin A-30 Baltimore Mk III (το 1944 θα αντικατασταθούν με τα Mk IV με τα οποία η μοίρα θα επιστρέψει στην Ελλάδα). Τρία από τα νέα αεροσκάφη θα πραγματοποιήσουν με επιτυχία την πρώτη τους αποστολή στην Κρήτη στις 14 Οκτωβρίου.  
Ο Νοέμβριος της χρονιάς θα είναι για όλες τις ελληνικές μοίρες γεμάτος από πολεμικές αποστολές, με βαρύ τίμημα, όμως, σε ανθρώπινο δυναμικό. Σχεδόν όλες οι αποστολές είναι πάνω από την κατεχόμενη Κρήτη και οι στόχοι αποθήκες και οχυρωμένες θέσεις του εχθρού. Ο προσπάθεια των Ελλήνων πιλότων να είναι όσο το δυνατόν πιο αποτελεσματικοί στις προσβολές τους, σε συνδυασμό με τον ενθουσιασμό της νεαρής ηλικίας αλλά και την αδυναμία των Hurricanes να ανταποκριθούν με επιτυχία στο ρόλο της διείσδυσης από χαμηλό ύψος, τους κάνει ιδιαίτερα ευάλωτους στην οργανωμένη και πυκνή αντιαεροπορική άμυνα των κατακτητών. Χαρακτηριστικό της αυτοθυσίας των τα όσα συνέβησαν στις 14 Νοεμβρίου 1943· εκείνη την ημέρα τέσσερα αεροσκάφη της 336 ΜΔ απογειώθηκαν από το Sidi Barrani της Αιγύπτου για να πλήξουν στόχους στην Κρήτη. Κανένα δεν επέστρεψε στη βάση του. Δύο χειριστές σκοτώθηκαν και οι άλλοι δύο συνελήφθησαν αιχμάλωτοι μετά την πτώση των αεροσκαφών τους.  
Στο τέλος του έτους αποφασίζεται η αντικατάσταση των ξεπερασμένων πλέον Hurricanes με τα νεότερα και πιο αποτελεσματικά Spitfire Mk V. 

Βαγγέλης Δρακόπουλος